Tuesday 9 December 2014

Nasi Goreng Ikan, Kemasik

Nasi goreng ikan adalah salah satu makanan tradisional Terengganu. Tetapi ianya sangat sukar di perolehi pada zaman moden ini kerana kebanyakan kedai makan untuk sarapan pagi telah beralih kepada nasi lemak dan roti canai.


Kedai yang ada menjual nya terletak di Kemasik dengan nama "Hentian Mesra". Jika memandu ke Kerteh, ia terletak di sebelah kanan jalan besar berhadapan sekolah yang berhampiran Mesra Mall. Waktu beroperasi nya adalah di waktu pagi. 

Apa yang istimewanya nasi goreng ikan ini? Yang membezakan ia dengan nasi goreng biasa adalah salah satu rencahnya adalah isi ikan tongkol yang di goreng bersama-sama perencah yang lain. Lapisan ikan tongkol yang tidak terlalu hancur agak ketara dan rasanya sangat sedap. Tetapi ia tidak di galakkan untuk mereka yang ada alegik kepada ikan ini dan untuk meraka yang menjaga kesihatan kerana ia agak berminyak.



1 comment:

  1. 10 is Titanium Bike - Titsanium Arts
    A classic bike made of titanium blue ps4 controller titanium. This 2017 ford focus titanium bike was designed to be built with a titanium frame and tittanium a titanium cookware suspension. It was inspired by the Japanese snow peak titanium sculptor.

    ReplyDelete