Sunday 27 October 2013

Pantai Peranginan Chaweng, Koh Samui

Di dalam bahasa thai "koh" bermaksud pulau. Jadi Koh Samui adalah sebuah pulau yang terletak di Teluk Siam (Gulf of Thailand). Berhampiran Koh Samui terdapat pulau-pulau lain seperti Koh Tao, Koh Phangan dan Kepulauan Angthong.


Pantai Chaweng pula terletak di bahagian utara Koh Samui. Di sini lah hotel penginapan saya terletak. Hotel Chaba Cabana Beach Resort & Spa, hanya 200 meter dari pantai yang putih. Keluasan bilik hotel ini agak memuaskan dan terdapat banyak perhiasan dan pokok-pokok menghijau di sekeliling hotel. Terdapat sebuah kolam dewasa dan sebuah kolam kanak-kanak di sini. Harga bilik untuk satu malam agak mahal kerana lokasinya yang betul-betul di kawasan pelancongan utama.


Petang harinya di Pantai Chaweng, banyak aktiviti yang di jalankan di sini. Hotel-hotel sepanjang pantai menjalankan urutan di khemah-khemah terbuka mengadap laut yang biru. Pasti sangat menyenangkan. Harga untuk urutan tersebut juga berpatutan. Selain dari urutan, pelancong-pelancong warga barat sibuk berjemur, berparti, berenang, memandu jet ski dan juga bersantai sambil berjalan-jalan di persisir pantai. Di mana-mana, warga barat kelihatan lebih banyak dari warga tempatan.


Sebaliknya di bahagian sebelah daratan, di kiri kanan jalan, banyak kedai-kedai menjual pakaian, cenderamata, makanan dan lain-lain menjalankan perniagaan. Di sini kebanyakan penjaga kedai adalah warga Nepal or Bangladesh.Tidak dapat di pastikan samada kedai itu kepunyaan diaorang atau hanya makan gaji di situ.

Kebanyakan pekedai sangat suka warga Malaysia. Mungkin warga Malaysia kuat berbelanja dan tidak berkira. Tapi harga barang di sini terasa terlalu mahal, murah pula harga barang di Malaysia.

Pada malam hari, suasana malam di jalan di sini berubah wajah. Banyak "live band" di restoren-restoren terbuka dan untuk mereka yang mencari hiburan malam ada terdapat di sini.




No comments:

Post a Comment