Monday 28 October 2013

Koh Angthong National Park, Koh Samui

Koh Angthong adalah salah satu pulau di "Marine Park". Ianya terletak di lautan antara tanah besar (Suratthani) dan Koh Samui. Pulau-pulau di perairan ini terdiri dari berbagai saiz. Untuk ke sini, banyak perkhidmatan bot-bot pelancong di sediakan. Kebanyakkan bot akan bertolak dari Jeti Koh Samui di waktu pagi.


Selalunya perjalanan untuk ke "Marine Park" hanya mengambil masa selama satu jam setengah untuk sampai ke salah satu pulau terbesar di situ, tapi oleh kerana ombak besar dan juga sedikit masalah pada engin bot yang tidak membolehkan ianya bergerak laju, masa perjalanan meningkat kepada tiga jam. Nasib baik saya tidak mabuk laut dan dapat menikmati sepenuhnya keindahan lautan, kami juga bernasib baik dapat melihat ikan lumba-lumba yang seolah-olah berlumba dengan bot.


Sampai di pulau terbesar di "Marine Park" kami di pindahkan menggunakan bot kecil yang hanya menggunakan satu engin sangkut. Bayang kan kami yang seramai 40 orang lebih dapat di angkut di dalam bot yg kecil tersebut. Terasa seperti pelarian yang mahi menyeludup masuk sesebuah negara.

Di pulau ini bangku-bangku, restoren, bilik air dan rumah rehat di sediakan untuk kemudahan pelancong. Di sini juga kita dapat membuat aktiviti seperti "hiking" memanjat bukit, snokling, mandi laut, berkayak atau hanya berehat di tepi pantai. Tapi snokling tidak lah sehebat mana di sebabkan kita hanya dapat lakukan nya dekat dengan pantai dan air juga tidak lah jernih mana.


Kemudian kami pergi ke sebuah lagi pulau. Di sini terdapat ramai pelancong yang melakukan aktiviti hiking, mungkin kerana platform memanjang telah di sediakan. Kami membuat keputusan untuk berkayak dari sini ke pulau yang berjiran dengan nya. Kami mengambil masa selama setengah jam dengan berkayak. Tapi kadang kala seram juga bila kayak menghampiri celah-celah batu. Hanya mampu berdoa moga kayak tidak terbalik.








No comments:

Post a Comment