Thursday 31 October 2013

Chaweng Road, Koh Samui

Terdapat banyak deretan kedai dan restoren di kiri dan kanan Jalan Chaweng. Kedai pakaian, restoren, kedai cenderahati, kedai barangan kulit, pusat spa dan lain-lain sama banyak. Jika penat melihat-lihat di kedai-kedai menjual pakaian dan cenderahati, boleh bersantai di restoren atau manjakan diri di pusat spa.

Waktu perniagaan untuk kedai-kedai pakaian, cenderahati dan pusat spa, dimulakan agak lewat dalam jam 10 - 11 pagi hingga jam 12 malam. Untuk restoren, ada yang di buka awal pagi dengan hidangan sarapan pagi dan ada juga di buka pada sebelah petang dan malam sahaja.


Harga pakaian dan cenderahati agak mahal di sini. Permulaan harga akan di letakkan lebih kurang tiga kali ganda. Tapi selepas di tawar, ianya tetap mahal jika di bandingkan dengan Malaysia. Bayangkan harga pelekat magnet sahaja dapat mencecah bersamaan RM5 sekeping. Mungkin di sini adalah tempat utama tumpuan pelancong yang sebabkan harga agak mahal.

Tapi harga untuk makanan laut adalah murah di sini. Seekor udang kara hanya berharga lebih kurang RM70. Banyak lagi makanan laut seperti ikan berbagai jenis, udang, ketam dan lain-lain di jual di restoren. Kebanyakkan ianya di "BBQ". Tapi untuk orang islam tidak di sarankan kerana jaring pemanggang digunakan juga untuk memanggang daging khinzir.



No comments:

Post a Comment