Tuesday 9 July 2013

Paka Ikan Pari Bakar

Hari 09 jul2013, hari terakhir sebelum umat islam berpuasa. Oleh itu di kesempatan ini juga saya makan tengahari di kedai ikan Pari bakar berdekatan stesen petronas simpang ke Santong. Selain dari ikan bakar kedai ini juga terkenal dengan masakan daging salai masak lemak cili padi dan juga keli goreng kunyit.


Seperti gambar di atas, ada kelainan di dalam penyediaan ikan pari bakar. Ikan pari di perapkan dengan garam dan kunyit selama beberapa jam sebelum di bakar di atas pembakar bersama-sama sedikit planta. Dengan cara ini, pari akan lebih garing dan planta akan memberi rasa lemak kepada ikan pari yang menyedapkan lagi pari tersebut. 

Selain dari ikan pari, ikan seperti cencaru, kembong dan talapia juga di bakar. Jadi terserah pada seseorang untuk memilih apa yang di hajati untuk di jadikan santapan. Anda boleh memilih untuk di cicah bersama pencicah air asam ataupun kicap. Yang pasti, walau apa pilihan anda, rasanya sentiasa sedap.



Harga sepinggan nasi, sayur, pari bakar beserta pencicah dan air teh panas adalah Rm7.  Dengan rasa yang tersendiri, harga tersebut di rasakan berpatutan. 

No comments:

Post a Comment