Saturday 6 July 2013

Langkawi Hari Kedua

Bermula dari jam 8 pagi hingga 5 petang, aturcara lawatan telah di atur dengan teliti. Sebuah bas telah di sewa sehari untuk lawatan ini.dengan sarapan pagi di gerai tepian jalan.


Lawatan pertama ke pusat memproses gamat. Menurut pengusaha, 2 minggu di ambil untuk merebus gamat berserta ramuan lain untuk di jadikan minyak. Di samping untuk perubatan seperti luka, kebas, lenguh, ianya juga di guna bagi tujuan kecantikan seperti hilang kan jerawat dan jeragat.


Tempat kedua ke Makam Mahsuri. Bayaran masuk sebanyak RM7 di kenakan kepada dewasa dan separuh harga untuk kanak-kanak. Terdapat juga tayangan pementasan pada jam 2.30 petang.


Selepas itu ke Pantai Chenang. Di sini banyak deretan kedai, restoran, hotel dan rumah rehat. Keadaan pantai yang bersih. Di sini juga terdapat aktiviti pantai seperti kayak, "banana ride" dan lain-lain. Cuaca sangat panas di sini.


Kemudian ke Tapak Beras Terbakar. Tapi kesan-kesan pada tanah sukar kelihatan lagi. Di sini juga banyak kedai menjual baju-baju dan barangan cenderahati.


Selepas itu dalam 8 minit perjalanan dengan bas. Terdapat restoren ikan bakar. Harga ikan bakar dan nasi campur sangat murah. Air minuman seperti air teh bunga, air sirap dan 2 jenis lagi di sediakan secara percuma dan boleh di tambah tanpa bayaran.


Lawatan di akhiri dengan acara membeli-belah di Idaman Suri dan Haji Ismail Group. Banyak pinggan mangkuk terutama corelle yang murah dan lain-lain lagi.

No comments:

Post a Comment