Tuesday 16 July 2013

Perjalanan ke Pulau Pinang part 1

Ini adalah cuti-cuti malaysia awal tarikh perkahwinan sepupu saya. Kami kei Lebuhraya Timur Barat dari Kuala Terengganu. Waktu perjalanan di mulai seawal jam 9 pagi dengan dua buah kereta dan sebuah van. Bersarapan dahulu di Gong Badak sebelum meneruskan perjalanan melalui jalan pantai menghala ke Jerteh.

Dari Jerteh perjalanan di teruskan menuju Lebuhraya Timur Barat. Sebetulnya ia bukan lah sebuah lebuhraya tapi hanyalah jalan persekutuan yang menghubungkan Tanah Merah di Kelantan dan Grik di Perak. Kami sampai ke Jajahan Tanah Merah pada waktu tenghari, oleh itu kami makan tengahari di salah satu kedai yang terdapat di tepi jalan. Selepas itu perjalanan di kiri dan kanan jalan hanya terdapat hutan, bukit dan gaung.

Pada jam 3 petang, kami sampai di satu-satunya restoran yang terletak di puncak Banjaran Titiwangsa. Cuaca sangat nyaman sambil kami menikmati minuman. Terdapat tandas awam di sini. Pilihan makanan tidak banyak tapi cukup untuk hilangkan mengantuk untuk meneruskan perjalanan.

Ini adalah Empangan Temenggor. Di sini juga terdapat deretan kedai makan dan sesuai untuk bersantai sambil minum petang. Kelihatan di dalam gambar adalah jambatan yang menghubungkan laluan di Lebuhraya Timur Barat. Sungguh cantik permandangan dari atas jambatan.