Wednesday 25 December 2013

Tomyam Pok Tek, Kuala Terengganu

Terletak di Lot 2966, Off Kg. Banggol, Jalan Kamaruddin. Di khabarkan kedai makan ini adalah kepunyaan Hairuddin Omar atau di kenali sebagai Hai-O di kalangan peminat bola sepak. Di buka pada jam 8 malam sehingga 11 malam. Di namakan Kedai Adeq Sue Ikan Bakar.

Suasana masih tenang jam 8 malam

Untuk ke sini, dari Batu Buruk menghala Bukit kecil, bila berjumpa susur ke jalan pusara, teruskan. Di kiri anda, terdapat kedai Fella Design terus ke masuk jalan sebelah bangunan tersebut. Kelihatan pusat futsal dan teruskan. Dalam 500 meter, belok kanan  melalui jambatan kecil melintasi tali air, di sini lah kedai tersebut.

Tomyam Pok Tek

Menarik di sini adalah hidangan Tomyam Pok Tek. Ia adalah sejenis tomyam bersantan bersama hasil laut seperti udang, ketam dan lala.  Semua bahan-bahan di campur sesedap rasa yang pasti tidak mengecewakan dan akan membuatkan anda mahu ke sini semula. Tidak keterlaluan di katakan bahawa inilah masakan tomyam yang sungguh sedap di Terengganu.

Ikan Stim

Selain dari itu, saya merasakan hidangan Ikan Siakap Stim juga agak menarik dan amat berbeza dengan yang terdapat di kedai masakan lain. Kelihatan cili dan bawang putih di mayang halus, menghasilkan rasa masam, pedas dan manis yang sangat harmoni bersertakan isi ikan yang lembut. Bagi saya, ikan stim ini sungguh memikat selera.

Di sini terdapat juga masakan lain seperti ikan atau sotong bakar dan juga masakan ala Thailand yang lain. Terdapat juga "stimboat".


No comments:

Post a Comment