Friday 13 December 2013

Banjir di Kemaman part 1

Pada 2 Dec 2013 jam 6.45pagi, semasa saya dalam perjalanan ke kedai makan di Teluk Kalong untuk bersarapan, nyaris kereta saya melanggar pokok tumbang. Pokok tersebut menghalang sebelah jalan.

Selepas itu berjalanan ke kilang di Kerteh tiada masalah kecuali hujan renyai-renyai kadangkala lebat. Seharian di kilang, saya terpaksa memakai baju hujan untuk bergerak dari satu bangunan ke bangunan yang lain.

Jam 3.30 petang dari laman WhatsApp keluarga, hangat di perkatakan hujan lebat sejak 30 Nov telah mengakibatkan area di Bukit Kuang banjir. Saya masih di kilang memerhati perbualan dengan penuh minat. Pada jam 5.30 petang, suami menghantar pesanan ke telipon mengatakan kawasan berdekatan rumah di naiki air.

Surau berdekatan rumah

Tanpa berlengah saya mencapai kunci kereta dan bertolak balik. Sepanjang berjalanan selama 40 minit berkereta di tambah pula hujan lebat dan suasana gelap terasa sangat tertekan. Saya terpaksa memandu dengan lebih berhati-hati risau air lintas di atas jalan raya akan buatkan kereta saya terbabas.

Jalan masuk ke rumah


Alhamdulillah sampai saja di rumah. Jalan di kawasan taman perumahan sudah surut airnya dan jalan masuk yang tadinya tidak boleh di lalui kereta telah dapat di lalui semula. Tiada air banjir di rumah saya tapi atas langkah berhati-hati saya meninggalkan kereta di atas jalan raya yang agak tinggi, sebagai persediaan jika berlaku limpahan air lagi di kawasan rumah.

Di sekitar bandar Chukai juga air telah memenuhi jalan. Jalan di hadapan bangunan membeli-belah Center Point,  di hadapan balai bomba dan di pasaraya Nirwana telah di naiki air. Jabatan Kaji Cuaca meramalkan pada malam ini, hujan lebat akan turun berserta dengan air laut pasang setinggi dua ke tiga meter menjelang tengah malam. Semua yang berada dikawasan rendah di minta berhati-hati dengan kemungkinan banjir.

Pejabat Risda Kemaman pada petang 2 Dec 2013.

Hadapan Center Point, Kemaman pada petang 2 Dec 2013.








No comments:

Post a Comment