Friday 13 December 2013

Banjir di Kemaman part 2

Pada 3 Dec 2013 bersamaan hari selasa. Seperti biasa saya pergi kerja, hujan turun dengan lebat sepanjang berjalanan ke Kerteh. Saya melalui empat batang sungai, semua aras sungai tersebut kelihatan tinggi dan melimpah membanjiri sisi.

Pada jam 10 pagi, mesyuarat masih lagi tidak dapat di jalankan kerana menunggu dua orang yang masih terperangkap di dalam kesesakan di Jambatan Bukit Kuang, Kemaman. Seorang tidak dapat hadir kerana kapal terbang tidak dapat darat di Kerteh kerana hujan lebat dan angin kencang.

Jalan Jerangau - Jabor

Pesanan dari WhatsApp keluarga tidak putus-putus dengan laporan terkini banjir. Jam 10pagi adik perempuan bertolak dari Kuala Terengganu melalui Jalan Jerangau -Jabor. Banyak kali kenderaan terpaksa meredah banjir. Alhamdulillah mereka sampai juga ke Kuala Lumpur walau hujan lebat sepanjang perjalanan.

Bandar Kuantan

Selesai mesyuarat jam 1 tengahari, dua orang dari Kuala Lumpur bertolak balik, hujan masih tidak berhenti di Kerteh. Jam 5 petang, melalui WhatsApp dapat makluman yang dua orang tadi tersekat di jalanraya menuju ke Plaza Tol Jabor kerana banjir. Mereka bermalam di Kuantan pada malam tersebut. Tidak di ketahui di mana kerana bandar Kuantan juga di landa banjir sejak jam 3 petang

Felda Seberang Tayor

Berbalik pada Kemaman, sekitar jam 4 petang di Kemaman juga banyak kawasan telah di naiki air seperti di Felda Seberang Tayor, Air Putih dan Bukit Mentok. Jalan Kemaman - Cherating dan setenggah jalan di Jerangau - Jabor - Kuala Terengganu di tutup pada semua kenderaan. Keadaan bertambah buruk.

Saya bertolak balik ke rumah jam 6 petang. Memandu dengan berhati-hati untuk mengelak lubang-lubang yang banyak di jalanan. Hujan masih tidak berhenti. Sesampai di rumah, saya mengucapkan syukur kerana kawasan perumahan bebas banjir.


Lewat petang di Kuala Lumpur seorang rakan sekerja berkira-kira untuk pulang ke Kerteh selepas menamatkan latihan di KLCC. Saya menasihatkan nya agar tidak bertolak pulang dalam keadaan banjir begini. Lagipun melalui WhatsApp terdapat gambar Lebuhraya Pantai Timur di landa banjir di daerah Temerloh. Dia meneruskan penginapan di Kuala Lumpur.

Seorang sepupu saya yang di jadualkan berlepas jam 10 malam dengan kapal terbang pada malam ini ke Kuantan di batalkan penerbangan di saat akhir. Dia terpaksa tidur di Kuala Lumpur International Airport untuk menaiki pesawat keesokan hari untuk ke Kuala Terengganu.

Malam itu saya tidur dengan perasaan takut berlegar di kepala di selangi bunyi hujan yang lebat mencurah.

No comments:

Post a Comment