Thursday 14 November 2013

Pantai Teluk Kalong, Kemaman

Suasana reduh di pagi hari, membuatkan saya ingin ke pantai. Selepas bersarapan pagi di salah satu warong di Teluk Kalong. Saya menghala ke pantai yang terletak kira-kira tidak sampai 1minit dengan berkereta.


Di pagi hari tidak ramai orang yang berkunjung ke pantai. Hanya terdapat satu keluarga yang sedang bersarapan pagi di bawah pokok rhu. Anak-anak kelihatan bermain pasir sambil berlari riang. Di satu sudut seorang ayah sedang mendukung anak, berjalan ke gigi air dengan tangan menunjukkan ke arah lautan.


Pantai ini sedikit berteluk berserta jajaran pasir yang memutih. Pantainya cukup luas, sesuai untuk melakukan aktiviti pantai. Terdapat tempat nelayan-nelayan persisir pantai melabuhkan perahu mereka. Air di tempat berlabuh tersebut sangat jernih. Sesuai untuk bermandi-manda.

Berdekatan situ juga, pantai telah di tambak dengan batu-batu. Mungkin terdapat hakisan pantai di sini dahulunya.  Kelihatan pemancing-pemancing tegar tekun memancing. Mereka kelihatan tenang, setenangnya lautan di hadapan.


Terdapat banyak kemudahan di pantai ini, seperti surau, tandas awam, kedai makan, gerai-gerai, gelangan bola sepak futsal, taman permainan kanak-kanak dan pondok-pondok rehat.

No comments:

Post a Comment