Friday 22 November 2013

Misteri Telaga Simpul, Kemaman

Terletak di pantai Marina, kira-kira 15km daripada bandar Chukai. Untuk ke sini, anda perlu menuju jalan menghala ke Kemaman Supply Base, dari situ akan dapat di lihat papan tanda untuk ke sini.


Sampai saja di situ, anda akan dapat melihat sebuah perigi lama. Dahulunya perigi itu di kelilingi papan, sekarang binaan simen telah mengambil alih peranan tersebut. Di ceritakan pada zaman dahulu, ramai pedagang-pedagang datang berlabuh di sini. Mereka berehat sambil mengunakan air perigi tersebut. Selepas mengambil air perigi, mereka akan menyimpulkan daun pandan yang terdapat di sekitar untuk mengelak malapetaka. Di fahamkan air perigi tersebut tidak pernah kering. Ianya juga tawar walau terletak berdekatan laut.


Pantai di sini di redupkan dengan banyak pokok-pokok rhu yang tumbuh merata. Pengunjung boleh berehat di pondok-pondok yang di sediakan atau boleh saja bentangkan tikar dengan berbumbungkan pokok rhu. Selain dari pengunjung yang bersantai, pantai ini juga adalah salah satu tempat orang memancing. Mungkin batu-batu yang terdapat di pantai ini menjadi tempat ikan bermain.


Selain dari pondok-pondok rehat, kemudahan lain di sini agak bagus. Terdapat kedai-kedai makan, tandas, surau dan tempat permainan kanak-kanak. Kedai-kedai makan di buka setiap hari dari tengahari hingga ke petang kecuali hari jumaat.

No comments:

Post a Comment