Monday 4 November 2013

Nasi Kerabu Pengkalan Pandan, Chukai

Sejarah asalnya nasi kerabu masih samar-samar, samada dari Kelantan atau Terengganu. Tapi sejarah masakan dari dua negeri ini tidak jauh berbeza. Nasi Kerabu Kelantan dan Nasi Kerabu Terengganu, adalah sama dengan sedikit berbezaan cara penyediaan dan sedikit citarasa yang berbeza.


Nasi kerabu adalah sejenis makanan yang terdiri dari nasi, ulam-ulam yang di hiris halus, di titiskan beberapa sudu kecil budu, air lada dan perencah tumis berserta ayam atau daging bakar. Nasinya ada yang berwarna biru tetapi di sini nasi kerabunya hanya berwarna putih. Walaupun begitu rasanya tetap enak terutama daging bakarnya sungguh sedap dan tidak liat.


Untuk ke kedai tersebut, jika anda dari Dungun, selepas traffic light di hadapan hospital Kemaman,  anda memandu terus sehingga berjumpa satu lagi traffic light, masuk jalan ke kanan dan terus memandu sampai anda melihat papan tanda jalan "Jalan Pengkalan Pandan" berdekatan longkang besar di sebelah kanan anda dan ada juga kedai nasi kerabu di sebelah kiri anda,  belok masuk ke jalan tersebut. Memandu terus sehingga berjumpa simpang ke kanan (kelihatan banyak kereta untuk di sewa di letakkan di dalam garaj), belok ke simpang tersebut dan anda akan berjumpa kedai nasi kerabu di sebelah kanan anda.

Kedai dibuka waktu sarapan setiap hari kecuali sabtu.

No comments:

Post a Comment