Sunday 17 November 2013

Kedai Makan Dua Ringgit, Kemaman

Nama Kedai Makan Dua Ringgit di berikan oleh suami kerana sebelum Pilihanraya ke 13, harga makanan di sini cuma RM2 sepinggan. Bercakap dengan pemilik kedai, katanya dia membeli barang basah secara tunai dan tapak kedai adalah milik sendiri, itu menyumbangkan pada harga yang murah. Tapi sekarang, dengan kenaikan harga barangan baru-baru ini, ia telah meningkat kepada RM2.50 sepinggan.


Kedai ini di buka sekitar jam 4 petang setiap hari kecuali jumaat. Dengan lokasinya yang bagus di tepi jalan besar, ramai pelanggan terdiri dari lelaki-lelaki bujang yang datang untuk makan selepas waktu pejabat. Selalunya jam 9 malam ke atas, makanan sudah beransur habis. Tidak susah untuk ke sini, dari Petronas Bukit Kuang, perlahankan kenderaan anda. Selepas melintasi beberapa buah rumah di kiri anda, kelihatan kedai tersebut.


Di sini ada dijual nasi lemak, nasi dagang, nasi kunyit, laksam, laksa penang, keropok, popia goreng dan karipap. Makanan kegemaran saya di sini adalah laksa penang, sungguh enak terasa seperti laksa tulen dari utara. Saya juga suka makan keropok goreng, tapi ianya tidak sesuai di bawa pulang, kerana keropok akan jadi kecut dan liat.


No comments:

Post a Comment