Friday 22 November 2013

Berkhemah di Cameron Highland

Kami mulakan perjalanan dari Chukai - Jengka - Kuala Lipis - Cameron Highland di awal pagi. Satu sahaja nasihat untuk mereka yang mahu mengikut jejak kami melalui jalan tersebut, pastikan kenderaan anda dalam keadaan baik.

Sampai saja di Cameron Highland hari sudah beransur gelap. Cuma satu hotel yang ada kekosongan bilik pada malam tersebut. Kami bermalam di situ. Keesokan harinya kami mendaftar keluar dan menuju ke Tapak Perkhemahan Sungai Pauh.


Tapak Perkhemahan ini terletak di kawasan Jabatan Hutan dan berdekatan Slim Camp. Untuk berkhemah di sini, bayaran sebanyak RM3 seorang (sekali bayar sahaja) dan RM20 semalam untuk setiap khemah di kenakan. RM20 adalah bayaran untuk lampu elektrik berdekatan khemah.

Khemah boleh di pasang di atas tapak simen yang telah di sediakan. Masa di ambil bersama suami untuk memasang khemah tidak sampai 10minit. Kemudian kami alaskan tikar plastik di dalam khemah bertujuan mengurangkan kesejukan di malam hari. Selesai memasukkan barangan, kami bergerak ke kereta untuk acara melawat ladang teh.


Kami pulang ke Tapak Perkhemahan sekitar jam 6 petang. Berdekatan terdapat 7 biji khemah lagi. Bilangan anak muda dan keluarga yang berkhemah seimbang. Selain dari bangsa melayu dan cina, terdapat juga bangsa arab yang berkhemah di sini.

Di sini, ada sebatang alor sungai yang jernih. Amat sesuai untuk kanak-kanak bermain air. Kemudahannya juga bagus, terdapat pondok-pondok, tempat BBQ, surau, tandas & bilik mandi lelaki dan tandas & bilik mandi perempuan. Untuk caskan telipon tangan, terdapat suis-suis di pondok-pondok dan surau.


Suasana malam di sini sangat sunyi, hanya kedengaran bunyi air sungai mengalir beserta bunyian serangga kecil. Hujan juga turun sekejap-sekejap, menjadikan cuaca di dalam khemah bertambah sejuk. Nasib baik kami berada di dalam "sleeping bag" masing-masing di tambah pula dengan selimut, kami dapat melalui malam tersebut dengan aman.

Pengalaman berkhemah di Cameron Highland mengundang pengalaman yang menarik dan mencabar. Jika anda merancang untuk berkhemah di sini, sila lah membuat tempahan tapak dengan Jabatan Hutan terutama pada musim cuti sekolah selalunya Tapak Perkhemah ini di penuhi kumpulan-kumpulan besar.



No comments:

Post a Comment