Saturday 16 November 2013

Luncur air Pantai Batu Buruk, Terengganu

Pantai Batu Buruk yang terletak di Kuala Terengganu tidak perlu di perkenalkan lagi. Kebanyakan rakyat Malaysia mengetahui serba sedikit tentang pantai peranginan ini. Ianya adalah pantai yang di kunjungi ramai bukan saja pada hujung minggu tapi juga pada hari bekerja.

Di pantai ini banyak kemudahan di sediakan seperti gerai-gerai makan, padang permainan kanak-kanak, trek jogging, padang polo, pentas, tandas awan dan lain-lain. Berdekatan dengannya terdapat kolam renang awam, hospital besar, stadium tertutup, istana, rumah menteri besar, masjid dan sebagainya.


Pengunjung dapat memilih samada menginap di hotel, rumah rehat ataupun hotel apartment. Tetapi anda di nasihatkan membuat tempahan dahulu sebelum ke sini. Selalunya penginapan di sekitar pantai ini penuh dengan pelanggan di musim cuti.

Pantai di Batu Buruk hanya sesuai untuk bersantai sambil eratkan hubungan sesama keluarga. Pantainya agak merbahaya untuk aktiviti mandi-manda kerana kadangkala di sesetengah tempat lantai laut agak curam. Pada musim tengkujuh pula yang bermula pada penghujung october ke december, ketinggian ombak sangat ketara beserta angin kencang.


Telah lama saya tidak berkunjung ke sini. Sedikit kejutan dengan apa yang saya lihat, sekumpulan pemuda dan seorang pemudi sedang meluncur air atau di panggil "surfing". Ombak besar di gunakan sepenuh nya untuk sukan meluncur dan mengubah landskap pantai dengan drastiknya. Mereka tekun menunggu ombak besar untuk membolehkan meraka meluncur dengan sempurna.

Untuk mereka yang baru hendak berjinak-jinak dengan sukan luncur air, kelihatan seorang guru sedang mengajar seorang muridnya 2 meter dari pantai. Agak susah juga di lihat berlatih mengimbangi badan di atas sekeping papan di atas air. Rasanya untuk anak muda, itu semua cabaran yang membuatkan mereka lebih nekad.


No comments:

Post a Comment