Saturday 20 September 2014

Pulau Sekati, Kuala Terengganu

Tidak ramai yang tahu kewujudan pulau ini di Kuala Terengganu. Cuma segelintir "protographer" yang kerap ke sini untuk mengambil gambar matahari terbenam di waktu senja. Permandangan di waktu itu sungguh mengasikkan tetapi saya tidak lagi berpeluang untuk melihatnya.


Kunjungan saya ke sini adalah untuk melihat-lihat kawasan sekitar pulau. Untuk ke Pulau yang terletak di seberang sungai di sebelah Muzium Terengganu buat masa ini kereta perlu di tinggalkan dan harus berjalan kaki melalui jambatan yang agak panjang. Jambatan ini hanya dapat di lalui dengan bermotosikal.


Tiada jalan yang berturap di pulau ini. Semua jalan adalah lorong bertanah yang sempit dan terdapat tumbuhan renek di kiri dan kanan. Terdapat lampu jalan di setengah tempat tapi agak berjauhan. Saya bayangkan yang jika berjalan di waktu malam, suasana agak menyeramkan.


Di waktu siang ini, suasana nyaman dan menyenangkan. Udara segar serta kedengaran bunyi burung-burung yang damai. Penduduk di pulau ini tidak terlalu ramai dan kemudahan juga terhad. Saya hanya dapat melihat sebuah surau.

Walau bagaimana pun kunjungan ke sini pastinya menarik. Merasai sendiri bagaimana tempat yang agak terhad pembangunannya. Tapi sekarang kerajaan giat menjalankan projek jambatan baru yang boleh di lalui oleh kereta. Dalam masa terdekat pasti suasana kampung akan berubah wajah.

No comments:

Post a Comment